Ekologiškų produktų ženklinimas: ką turi žinoti pirkėjas?

Augant ekonomikai ir gerėjant gyvenimo kokybei, vis daugiau žmonių renkasi sveikus produktus. Ekologiškų produktu zenklinimas padeda atskirti sveiką prekę nuo šiai kategorijai nepriskiriamų produktų. Iš kitos pusės, „eko“ ženklo etiketės gali ir klaidinti. Šiame straipsnyje pabandysime atsakyti, ką vadiname ekologišku produktu ir kaip nepasiklysti gausioje prekių rinkoje.

Ką vadiname ekologiškais ir organiniais produktais?
Visų pirma reikėtų atsakyti, ką vadiname ekologišku produktu ir kuo ši prekė skiriasi nuo kitų. Bendrąja prasme, ekologiškas maistas – tai aukštos kokybės produktai, kurių gamyba paremta aplinkai draugiškomis technologijomis. Kitaip sakant, ekologiški produktai yra sveikesni ne tik žmogui, bet ir gamtai. Svarbiausia, ką turime žinoti, yra tai, kad šių produktų sudėtyje nėra jokių sintetinių ar genetiškai modifikuotų priedų ir cheminių medžiagų.
Vertinant ekologiškų produktų ženklinimą, reikia atskirti žodžių „ekologiškas“ ir „organinis“ reikšmes. Ekologiški – tai ekologiškame ūkyje užauginti produktai. Organinis – tai minimaliai perdirbtas ir natūralus produktas, kurio saugojimui nenaudojami sintetiniai priedai. Kitaip sakant, žodis „organinis“ turi platesnę reikšmę – tai ne tik ekologiškame ūkyje užaugintas, bet ir atitinkamai apdirbtas produktas.

 

Prekių ženklinimo skirtumai
Kad suprastume, kurie produktai yra sveiki ir kurie neatitinka „eko“ kriterijų, turime žinoti esminį prekių ženklinimo skirtumą. Kokybiški produktai yra kontroliuojami trečiosios šalies, vertinant visą prekės gamybos ciklą. Šiuo atveju galime pasitikėti tarptautiniu ar oficialų statusą Lietuvoje turinčiu „eko“ ženklu, kuris patvirtina, kad produktas ir jo gamybos eiga buvo tikrinami ir atitiko griežtus kokybės kriterijus. Tuo tarpu tiekėjo ar gamintojo sukurtas prekinis ženklas, kuriame paprastai minimos tokios frazės kaip „be konservantų“, „tik natūralios medži­agos“, „be mėsos pakaitalų“ ir t. t., yra naudojami rinkodaros tikslais ir negarantuoja vertingos ar reklamą atitinkančios sudėties.

 

Kodėl svarbu neklaidinti pirkėjų?
Produktų ženklinimas – atsakingas ir rimtas darbas. Pardavėjas negali klaidinti pirkėjų ir pateikti melagingos informacijos. Nors prekių etiketės atlieka ne tik informacijos pateikimo, bet ir reklaminę funkciją, svarbiausia – objektyvumas ir tikslumas. Kiekvienas pardavėjas turi nurodyti tikslią produkto sudėtį, jo galiojimo laiką, pakavimo būdą ir kitą pirkėjui aktualią informaciją. Žinoma, konkurencingumas skatina išsiskirti ir sudominti klientus. Modernūs etikeciu spausdintuvai leidžia gaminti įvairaus formato ir skirtingo dizaino etiketes, kurios padės kurti produkto įvaizdį, bus lengviau įsimenamos ir atpažįstamos. Priklausomai nuo individualių prekybininkų poreikių, galima rinktis tiek spalvotas, tiek nespalvotas etiketes.